آشنایی  با سیستم پیجینگ تحت شبکه

آشنایی با سیستم پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد حضور پر رنگ سیستم‌های پیجینگ در اماکن مختلف از قبیل رستوران، مراکز خرید، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و به خصوص در بیمارستان‌ها هستید. سیستم پیجینگ IP همانند سیستم صوتی تحت شبکه متشکل از آمپلی فایرها، اسپیکرها است که برای اطلاع رسانی و پخش پیام در محیط بسته یا باز استفاده می شود. سیستم پیجینگ به طور کل دو نوع، آنالوگ و تحت شبکه می باشد.

سیستم پیجینگ آنالوگ

در سیستم پیجینگ آنالوگ از کابل‌های مسی برای اتصال استفاده می شود. برای کارایی عالی اسپیکرهای آنالوگ، نیاز به وجود تقویت کننده یا همان آمپلی فایر است. لازم به ذکر است که هنگام خرید آمپلی فایر می بایست علاوه بر توان تقویت کننده به توان اسپیکر مورد استفاده نیز توجه نمود تا صدای با کیفیتی به گوش برسد. مثلا فرض نمایید شما 10 اسپیکر با توان 20 وات دارید، آمپلی فایر شما باید توان 200 وات را داشته باشد. یکی از وظایف پر اهمیت آمپلی فایرها قابلیت زون بندی می باشد. قابلیت زون بندی این امکان را به شما می دهد که در نقاط مختلف محیط هر صدا و موزیکی که مد نظرتان است را پخش و تنظیم نمایید.  

سیستم پیجینگ تحت شبکه

با توسعه فناوری، روش‌های قدیمی (استفاده از سیم مسی) جای خود را به سیستم‌های تحت شبکه دادند. تجهیزات موجود در این نوع سیستم مبتنی بر شبکه هستند و دیگر نیاز به کابل کشی نیست و معمولا اسپیکرهای تحت شبکه خود دارای آمپلی فایر برای تقویت صدا هستند و لزومی به خرید آمپلی فایر مجزا نیست.

مقایسه سیستم پیجینگ آنالوگ و تحت شبکه

این سیستم از مزایای بالایی برخوردار می باشد و از همین رو شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی از آن برای کارهای اطلاع رسانی استفاده می کنند و به عنوان اصلی ترین تجهیزات سیستم صوتی کارخانجات به حساب می آید.

  1. استفاده از سیستم پیجینگ به صرفه جویی در هزینه کمک خواهد کرد.
  2. سیستم‌های تحت شبکه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند اما سیستم‌های آنالوگ بدلیل استفاده از کابل دارای انعطاف پذیری پایینی می باشند.
  3. سیستم پیجینگ تحت شبکه (بدلیل استفاده از بستر شبکه) نسبت به پیجینگ آنالوگ در سازمان‌ها کارایی بیشتری دارند و شرکت‌ها راحت تر با بخش‌های مختلف در ارتباط هستند.
  4. با سیستم‌های تحت شبکه بدون محدودیت و وابستگی مکانی می توان از شبکه استفاده نمود.

تجهیزات سیستم پیجینگ تحت شبکه

  • اسپیکرهای تحت شبکه

این نوع بلندگوها دارای یک برد الکترونیکی هستند که ارسال و دریافت صدا بر بستر شبکه را امکان می سازند. به طور کلی اسپیکرها در دو نوع ولتی و اهمی موجود هستند.

سیستم اهمی: سیستم‌های اهمی به گونه‌ای طراحی شده اند که حداکثر توان آمپلی فایر 8 اهم باشد. در این صورت باید مقاومت بلندگوها که به روش موازی یا سری به هم متصل می شوند مساوی یا کمتر از 8 اهم باشد. باید در انجام محاسبات دقت بالایی به کار برد تا موجب ایجاد مشکل برای آمپلی فایر نشود.

سیستم ولتی: سیستم‌های ولتی نسبت به سیستم‌های اهمی از پیچیدگی کمتری برخوردار اند. در این سیستم، کابل کشی با هر روشی امکان پذیر می باشد. نکته‌ای که در نصب سیستم ولتی حائز اهمیت است، توان خروجی آمپلی فایر هست. در این نوع سیستم ترانسفورمر پشت بلندگوها قرار می گیرد. در این روش یک بلندگو 8 اهمی مورد نیاز است. مشکلات کابل کشی سبب شد سیستم ولتی از استقبال بیشتری برخوردار شود.

اسپیکر ولتی و اهمی خود نیز انواع مختلفی دارند مانند بلندگو سقفی ، ستونی و… که به دو صورت رو کار و تو کار بر روی دیوار نصب می شوند. بلنگوهای تو کار مناسب فضای بسته هستند و بلندگوهای روکار برای فضاهای باز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اسپیکرها با توجه به شرایط و محیط انتخاب می شوند. بلندگوهای سیستم پیجینگ تحت شبکه از نوع POE هستند که با اتصال به کابل شبکه روشن می شوند.  

بلندگو سقفی تحت شبکه

بلندگو سقفی تحت شبکه با نام های دیگر همانند بلندگو سقفی IP، بلندگو سقفی SIP، بلندگو سقفی VOIP نیز شناخته شده است. اسپیکرهای سقفی به دو صورت رو کار یا تو کار قابل نصب هستند. در مکان‌هایی که ارتفاع سقف پایین است مثلا ارتفاع سقف 3 متر باشد، اسپیکرهایی با توان خروجی 5 و 10 وات مناسب می باشند و اگر از این اسپیکرها در فضایی بیش از 3 متر استفاده نمایید موجب ایجاد صدای بلند و آزار دهنده خواهد شد. در محیطی که سقف آن بیش از 4 متر باشد می بایست بلندگوهایی با توان 30 وات تهیه نمود. تعداد و فاصله قرار گیری اسپیکرها به مساحت محیط بستگی دارد. در محیط‌هایی که به صورت مستطیلی هستند، فاصله بین بلندگوها باید 8 الی 10 متر باشد.

بلندگو ستونی تحت شبکه

نوع دیگری از اسپیکر که می توان به عنوان تجهیزات سیستم پیجینگ تحت شبکه نام برد، اسپیکر ستونی است که می‌توان از آن در محیط بسته و باز استفاده نمود. بلندگوهای ستونی تحت شبکه از دو نوع Indoor و Outdoor ساخته شده اند. اسپیکرهای ستونی IP در محیط‌هایی با وسعت بالا بسیار مناسب می باشند. برای اینگونه محیط‌ها بهتر است از تعداد بیشتری از اسپیکرهای ستونی IP، با توان خروجی پایین به کار برد تا صدای یکنواخت در کل فضا پخش شود. مساحتی که این اسپیکر در بر می گیرد بین 50 الی 150 متر و در محیط‌های مستطیلی شکل بین 10 الی 15 متر را پوشش می دهد.       

 بلندگو شیپوری تحت شبکه

بلندگوهای شیپوری تحت شبکه یا اسپیکرهای شیپوری SIP، در فضاهای باز و پر نویز کاربرد بیشتری را دارند. این گونه بلندگوها صدای با کیفیتی را به فواصل دورتر به گوش شنونده می رسانند. در برابر گرد و غبار و بارش باران بسیار مقاوم هستند.

  • آمپلی فایر تحت شبکه

آمپلی فایر تحت شبکه را به اسم آمپلی فایر IP، آمپلی فایر SIP، آمپلی فایر VOIP  نیز می شناسند. وظیفه آمپلی فایر  دریافت و پردازش سیگنال‌های صوتی و ارسال آنها با توان بیشتر به سمت مدار آمپلی فایر و در انتها صدای تقویت شده را به سمت بلندگوها می فرستد. در آمپلی فایرهای IP صدا از بستر شبکه وارد می شود. برای تنظیمات زون بندی این تقویت کننده ها از طریق وب می بایست اقدام نمود.

مزایای سیستم پیجینگ تحت شبکه

  • همانطور که بالا اشاره کرده ایم در سیستم پیجینگ تحت شبکه از روش کابل کشی استفاده نمی شود تمام اسپیکر و آمپلی فایرها و… تحت IP به کار می روند. و مشکلات سیم کشی را نخواهد داشت.
  • بدلیل تحت شبکه بودن این سیستم کار راه اندازی و کار با این سیستم بسیار آسوده و راحت هست.
  • مبتنی بودن این سیستم به IP موجب شده است که محدودیتی برای فرستنده وجود نداشته باشد و در هر مکانی با دستگاه پیجینگ پیام یا هشدار را ارسال نماید.
  • از مزیت دیگر این سیستم می توان به کیفیت بالا و دیجیتالی بودن سیستم صوتی تحت شبکه اشاره نمود.
  • امکان یکسان سازی سیستم‌های تحت شبکه با سامانه مرکز تلفن‌های تحت شبکه
  • مدیریت و زمانبندی پخش فایل صوتی از دیگر مزایای این سیستم به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو