دنته چیست؟

سیستم صوتی تحت شبکه

دنته چیست؟

دنته یک راهکار تحت شبکه برای سیستم های صوتی و تصویری و یک استاندارد واقعی برای تحت شبکه کردن رسانه های دیجیتال است.

دنته سیگنال های صوتی و تصویری دیجیتال غیرفشرده را از طریق شبکه های اترنت با تاخیر نزدیک به صفر بی عیب و نقص و کامل منتقل می کند.

 
مرور کلی

دنته یک راهکار تمام عیار برای استفاده سیستم های صوتی و تصویری تحت شبکه بوده و ساخت کمپانی Audinate است که توسط اکثر تولیدکنندگان حرفه ای وسایل صوتی پشتیبانی می شود.

دنته امکان توزیع دیجیتال را از طریق شبکه های اترنت استاندارد فراهم می آورد-همان شبکه هایی که برای داده های اداری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع، دنته برای این طراحی شده تا این امکان را فراهم آورد که صدا، کنترل و اطلاعات دیگر بتوانند بدون مشکل و بی دردسر در یک شبکه کنار هم قرار بگیرند.

علاوه بر کیفیت صدای بی نظیر، تاخیر دنته ، فوق العاده کم بوده و همگاه سازی کاملی را فراهم می آورد. رابط کاربری دنته و ویژگی های مدیریت شبکه اش باعث می شوند که حتی پیچیده ترین شبکه ها را نیز بتوان ستاپ کرد و با سرعت و براحتی آنها را کانفیگ نمود.

این ویژگی ها باعث می شوند که تلفیق و یکپارچه سازی سیستم کار راحتی بشود.

 
مزایای دنته

دنته کاربری راحتی دارد. مسیریابی و کانفیگ سیستم با استفاده از دنته سریع، ساده و فوق العاده انعطاف پذیر است.

نرم افزار دنته کنترلر (Dante Controller) به صورت خودکار هر دستگاه را روی شبکه کشف می کند، که باعث می شود شما بتوانید بصورت آنی صدا را مسیریابی و نامگذاری کنید، و شبکه را کانفیگ کنید، که همه اینکارها را می توانید با چند کلیک موس انجام دهید.

Dante Controller یک اپلیکیشن قابل دانلود رایگان است.

استاندارد (The De Facto Standard)

استاندارد (The De Facto Standard). با دنته، امروز دیگر رویای قابلیت یکپارچه سازی محقق شده است.

دنته بیشتر از هر فناوری دیگری توسط تولیدکنندگان AV بکار می رود، و امکان نصب صدها محصول دارای قابلیت دنته را برای تولیدکنندگان مهم دنیا فراهم می آورد. همه محصولات دنته مبادله پذیرند، که امکان میکس دستگاههای تولید شده توسط چند تولیدکننده را تنها در در یک شبکه فراهم می آورند.

مقرون به صرفه.

یک کابل همه کارها را با هم انجام می دهد.

دنته ما را از شر یک عالم کابل چندهسته ای یا آنالوگ گران قیمت، سنگین راحت می کند، چون یک کابل فیبرنوری کم هزینه CAT5e و CAT6 را جایگزین همه این کابل ها می کند-فقط یک کابل در ازای هر دستگاه-که یک راهکار مقرون به صرفه و کم وزن و ساده را فراهم می آورد.

دنته رسانه ها را با هم تلفیق کرده و کل سیستم را از طریق یک IP شبکه استاندارد کنترل می کند.

چندکاره:

سیستم های دنته قابلیت تغییر اندازه بالایی دارد، از یک جفت کنسول ساده و کامپیوتر گرفته تا شبکه های پیچیده ای که هزاران کانال صوتی را راه می اندازند.

شبکه ها را می توان بسط و توسعه داد و هر زمان که دلمان بخواهد می توانیم شبکه ها را تنها با چند کلیک، با استفاده از روت(مسیر) های منطقی بجای اتصالات نقطه به نقطه فیزیکی از نو کانفیگ کنیم.

کیفیت ممتاز:

چون صدا بصورت دیجیتالی منتقل می شود، نیازی نیست که نگران پارازیت سایر تجهیزات برقی، تداخل بین کابل ها، یا افت سیگنال در کابل های طویل باشید.

بسیاری از دستگاههای دنته قابلیت بدون قطعی و اشکال (“glitch–free” redundancy) را پشتیبانی می کنند، که یک شبکه ثانویه یکسان را فراهم می آورند که می تواند به صورت همزمان فعال باشند و در صورت نیاز می توانند همه کارها را بدون هرگونه قطعی در جریان داده های صوتی انجام دهند.

تلفیق کامل با سیستم عامل ویندوز و مک:

محیط کارهای صدای دیجیتال (Digital Audio Workstations)، پخش کننده های مبتنی بر نرم افزار، اسکایپ، و سایر اپلیکیشن ها به راحتی با شبکه از طریق کارت های Dante PCIe یاDante Virtual Soundcard با پشتیبانی کامل ASIO و WDM در ویندوز و مک Core Audio ادغام می شوند.

نحوه کارش چطور است؟

در یک دستگاه دنته ، سخت افزار صدای دیجیتال را گرفته و آنرا بسته بندی می کند. اساساً، این دستگاه صدا را تقسیم بندی کرده و آنرا در بسته های دیجیتالی (پروتکل های اینترنتی) مناسب برای انتقال از طریق شبکه اترنت آماده می کند.

این بسته ها شامل اطلاعات زمان بندی و آدرس های شبکه منبع و مقصد هستند، که باعث می شوند بتوان براحتی آنها را از طریق شبکه به مقصد مناسب هدایت کرد.

وقتی دستگاهی بسته های صوتی دنته را دریافت می کند، آنها را دوباره بازسازی کرده و آنها را به یک جریان صدای دیجیتال تبدیل می کند، که سپس بسته به نقشی که دستگاه در سیستم صوتی ایفا می کند، پخش، ضبط و یا به صورت دیجیتال پردازش می شود.

(Clocking)

همگاه سازی زمانی برای موفقیت هر شبکه صدایی بسیار مهم و ضروری است. برای اینکه بتوان صدای بسته بندی شده را به صورت کامل و بدون اشکال در یک شبکه ارسال نمود، همه دستگاهها باید اطلاعات زمان بندی مشترکی را در اختیار داشته باشند.

این مهم بواسطه وجود یک ساعت اصلی محقق می گردد که اطلاعات همگاه سازی را برای همه دستگاهها فراهم می آورد.

دنته این اطمینان را حاصل می کند که با ثبات ترین و دقیق ترین ساعت به صورت خودکار به ساعت مستر (ساعتی اصلی) تبدیل می شود. همه دستگاههای دیگر به صورت خودکار در آن دستگاه هماهنگ می شوند، و این امر باعث رفع هرگونه مشکل زمان بندی شبکه می گردد.

کنترلر دنته

راه اندازی شبکه های دنته می تواند آسان تر باشد. کنترلر دنته یک اپلیکیشن نرم افزاری مدیریت دستگاه و روتینگ صدای رایگان است که به صورت خودکار دستگاهها را در شبکه پیدا می کند.

راه اندازی شبکه دنته معمولاً فقط مستلزم زدن دستگاهها به یک سوئیچ اترنت و اتصال یک کامپیوتر به همان سوئیچ است.

کنترلر دنته همچنین کارکردهای مانیتورینگ شبکه را نیز مدیریت می کند، از جمله تاخیر، صحت ساعت، خطاهای بسته ها، و مصرف پهنای باند.

مدیریت دستگاه کنترلر دنته امکان کانفیگ راحت نرخ های سمپل، اسامی مناسب دستگاهها و لیبل های کانال ها، کنترل تاخیر، و انواعی از کارکردهای مختص دنته را فراهم می آورد.

کنترلر دنته به صورت خودکار کانفیگ تنظیم ساعت را بهینه سازی می کند، که به صورت پیش فرض به عنوان دقیق ترین ساعت مستر در میان دستگاههای شبکه تعریف شده یا در صورتی که بخواهیم می توانیم آنرا بر اساس یک دستگاه خارجی تنظیم نماییم.

قابلیت اتصال بدون قطعی

خیلی از دستگاههای دنته قابلیت اتصال بدون قطعی را پشتیبانی می کنند. یک شبکه ثانویه را نیز می توان فراهم آورد، که همزمان نسخه ای از ترافیک صوتی شبکه اصلی را نیز دارد.

هر دو شبکه به صورت همزمان کار می کنند، و باعث می شوند که در صورت از کار افتادن شبکه اصلی، صدا همچنان نیز بدون وقفه ادامه داشته باشد.

سخت افزار شبکه

دنته یک ابزار استاندارد است و سخت افزارها و کابل کشی های اترنت آماده مصرف و براحتی قابل دسترسی را پشتیبانی می کند. در اکثر مواقع، می توانید براحتی متصل شده و عبور صدا حتی بدون نیاز به سوئیچ های کانفیگ را شروع کنید.
در اپلیکیشن های مهمی که در آنها ثبات شبکه امری ضروری است، سوئیچ های سازگار با کیفیت Diffserv سرویس (Diffserv Quality of Service) (QoS) را می توان برای پشتیبانی ویژگی های QoS موجود در همه بسته های دنته کانفیگ کرد.

QoS این امکان را فراهم می آورد که همگاه سازی ساعت و ترافیک صدا نسبت به هر ترافیکی دیگری که به صورت اشتراکی از شبکه استفاده می کند، ارجحیت داشته باشند.

این امر باعث می شود که بتوانیم از LAN اترنت معمولی مورد استفاده برای ایمیل، اینترنت و انتقال فایل به عنوان یک شبکه صدای دنته نیز استفاده کنیم.

باید به کارکردهای EEE (اترنت از لحاظ انرژی کارآمد) جدید توجه خاصی شود زیرا این کارکردها ممکن است در ترافیک صدای کم تاخیر آنی اختلال ایجاد کنند.

توصیه ما برای این مسئله آزمایش دقیق برای عملیات درست سوئیچ های کابل EEE مورد استفاده با دنته، یا انتخاب سوئیچ ها در جاهائی است که EEE می تواند غیرفعال شود. اترنت Gigabit بخاطر ظرفیت پنهای باند زیادش برای شبکه دنته بهتر است. اترنت 100 Mbps نیز پشتیبانی می شود، اما با استفاده از این نوع اترنت ظرفیت کانال کاهش خواهد یافت و تاخیر بیشتر خواهد شد.

برای مواقعی که صدا در مسافت طولانی ارسال می شود، دنته اتصال با فیبرنوری را نیز پشتیبانی می کند.

کارت صدای مجازی دنته

کارت صدای مجازی دنته یک اپلیکیشن نرم افزاری ساده با کاربری راحت است که اپلیکیشن های صدای دسکتاپ را به شبکه دنته متصل می سازد.

همانطور که از نامش هم پیداست، این کارت صدای مجازی یک رابط صدای دنته را با استفاده از پورت اترنت موجود در کامپیوترتان ایجاد می کند و نیازی به هیچگونه سخت افزار اضافی دیگری ندارید.با استفاده از کارت صدای مجازی دنته، می توان به راحتی یک کامپیوتر را در شبکه به صورت یک محیط کار صدای دیجیتال برای ضبط چندترکی و پخش صدا، به عنوان یک دستگاه پخش کننده برای اپلیکیشن های صدا مصرف کرد (مثلاً، iTunes یا Windows Media Player)

One thought on “دنته چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو