راهنما انتخاب و خرید سیستم صوتی مناسب کافه

راهنمای انتخاب و خرید سیستم صوتی کافه

به عنوان صاحب کافه، فراهم کردن فضای مناسب برای مشتریان یکی از وظایف اصلی و مهم برای شما به حساب می آید. از گذشته تا به امروز موسیقی یکی از روش‌های موفق برای ایجاد آرامش بوده است. در مکان‌هایی مانند رستوران، فودکورت و کافه‌ها موسیقی یکی ازعوامل تاثیر گذار در جذب و وفادار کردن مشتری می باشد. اما برای داشتن موزیک با کیفیت و آرامش بخش نیاز به یک سیستم صوتی خوب و مناسب با محل کارتون دارید. هنگام انتخاب سیستم صوتی ایده آل برای کسب و کار خود، سوالات بسیاری مانند آیا باید یک محصول مقرون به صرفه یا بالعکس گران قیمت خریداری شود؟، بزرگتر یا کوچکتر؟ و از این قبیل سوالات پیش می آید. در این مقاله نکاتی گفته شده است که به شما هنگام خرید سیستم صوتی مناسب کافه بسیار کمک می کند.

از سیستم صوتی خود چه انتظاراتی دارید؟

محیط کافه با محیط خانه، اداره و جاهای دیگر متفاوت هست بنابراین می بایست سیستم صوتی مناسب با همان محیط تهیه نمایید. به طور مثال برای کافه باید سیستم صوتی انتخاب کنید که توان و قدرت اجرای موزیک در زمان طولانی بدون آنکه کیفیت صدا پایین بیاید را داشته باشد. اما در محیط‌های اداری و کارخانجات سیستم صوتی برای پیج کردن و اطلاع رسانی نیاز است. بنابراین ابتدا باید مشخص کنید که سیستم صوتی را برای چه کارایی می خواهید. یا اینکه چه ویژگی‌هایی را می خواهید اولویت بندی کنید؟ آیا صدایی با ولوم بالا می خواهید یا ولوم پایین؟ برای اجرای موسیقی زنده به تنظیم(public address) PA نیاز دارید؟ و فراموش نکنید، این نکته را در نظر داشته باشید که در تمام نقاط صدا واضح و رسا به گوش برسد. آیا به دنبال سیستم بی سیم هستید؟ پس هنگام خرید باید اطمینان حاصل نمایید که از قابلیت WIFI یا بلوتوث (ترجیحا هر دو) برخوردار باشد. اینها بر خی از نکاتی بوده اند که برای شروع باید توجه نمود.

برنامه ریزی برای کار با سیستم صوتی

هنگامی که تعیین کردید سیستم صوتی را برای چه کاربردی می خواهید، وقت آن است که برنامه ریزی را شروع کنید. به عنوان صاحب کافه، هنگام طراحی سیستم صوتی عالی با چند چالش روبه رو خواهید شد. در سیستم‌های سیمی پیچیده ممکن است برای نصب به کمک متخصصان این کار نیاز داشته باشید. و همینطور یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید میزان بودجه هست. بعد از همه اینها باید به فضایی که سیستم اشغال می کند فکر کنید که آیا سیستم مد نظرتان با در بر گرفتن فضای زیاد کاربرد بیشتر و بهتری دارد؟ همچنین باید نکات ایمنی و امنیتی را نیز مورد اهمیت قرار دهیم که سیستم صوتی به طور ایمن و به دور از مشتریان قرار گرفته باشند. و همینطور کابل کشی‌ها نیز به صورت ایمن باید انجام شوند. از سوی دیگر نیاز به تقویت کننده دارید تا بار الکتریکی بلندگوهای شما را تحمل کند. اگر هم قصد استفاده از سیستم صوتی بی سیم را دارید بهتر است تفاوت‌های WIFI و بلوتوث را بررسی کنید. به طور خلاصه،‌ سیستم‌های WIFI محدوده انتقال بیشتری را ارائه می دهند اما ساده تر نیستند. امکان بروز مشکلات سازگاری وجود دارد. با این حال، بلوتوث فناوری قابل اعتمادتری برای اتصال بی سیم است. قابل ذکر است که بلوتوث تعداد دستگاه‌هایی را که می توانند به بلندگوها متصل شوند را محدود می کند (گاهی اوقات فقط امکان اتصال 1-1 را می دهد) سوالی که برای شما پیش می آید این است که فضا برای استفاده از بلوتوث مناسب است؟ بنابراین زمان خرید سیستم بی سیم بهتر است که هر دو قابلیت بلوتوث و WIFI ‌را داشته باشد.

مشکلاتی که ممکن است پیش آید

 یکی از مشکلاتی که در کافه و رستوران‌ها وجود دارد عواملی است که موجب ایجاد اختلال در صدا شود، مانند صدای صحبت کردن همزمان مشتریان،‌ سر و صدا هنگام غذا خوردن و از این قبیل مسائل. اگر می خواهید چنین مشکلاتی رخ ندهد می بایست جایگاه مناسبی برای سیستم صوتی خود انتخاب کنید تا در هر نقطه از کافه صدا با کیفیت و رسا و بدون نویز پخش شود.

مشکل با استریو

اکثر سیستم‌های صوتی طراحی شده برای فضاهای تجاری در واقع به صورت مونو پخش می شوند. این بدلیل محدودیت در نحوه عملکرد سیستم‌های استریو معمولی است. با یک سیستم استریو معمولی،‌ یک ‘sweet spot’ کوچک در موقعیت نزدیک یا مرکز بین دو اسپیکر وجود دارد. اگر در این نقطه قرار نداشته باشید هر دو کانال را به درستی نمی شنوید. به عنوان مثال، به جای صدای استریو، کانال سمت چپ را می شنوید. به همین دلیل استریو برای نقاط ثابت مناسب هست مانند سینمای خانگی که بلندگوها به یک سمت هدایت می شوند. در کافی شاپ‌ها که که صدا باید در تمام نقاط به گوش برسد استریو ایده آل نیست. درواقع مونو بهتر از استریو است و به همین دلیل هست که مونو استانداردی برای نصب سیستم‌های تجاری به حساب می آید. تا همین اواخر، هیچ راه حلی برای رفع مشکل استریو در فضاهای تجاری وجود نداشت. سال‌های زیادی صرف پیدا کردن راه حل برای این موضوع شد. Airsound، این فناوری با استفاده از بلندگوها بر محدودیت‌های استریو غلبه می کند.

فناوری صوتی در چند سال گذشته به سرعت پیشرفت کرده است. با پیشرفت‌هایی مانند فناوری بی سیم،‌ فناوری Airsound و… اکنون طراحی فضای صوتی لذت بخش، برای مشتریان راحت‌ترشده است. این می تواند به شما اجازه دهد تا بر روی خدمات رسانی بهتر به مشتری تمرکز کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین رسا الکترونیک اطلس در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو