پری امپ چیست؟

پری امپ چیست؟

هنگامی که سیگنال یا پیغام صوتی به درگاه صوتی می رسد ، ضعیف بوده و باید تقویت شود تا شدت آن به حدی برسد که اصطلاحأ به آن ” لاین لول ” (Line Level) گفته می شود و در واقع پری امپ یک تقویت کننده ی سیگنال یا پیغام صوتی است .

هر پری امپ ، یک سری اعمال مشخصی را انجام می دهد ، که چگونگی انجام آنها ، تفاوت اصلی بین پری امپ های مختلف است :

-” گین” (Gain)

قدرت پیغام صوتی در واحد ولت است .

اضافه یا تقویت شدن سیگنال بسیار مهم است ، چرا که قدرت پیغام صوتی تقویت نشده به اندازه ای نیست که قابل ضبط باشد؛ بنابراین اولین کار یک پری امپ ، تقویت پیغام صوتی است .

-رنگ

 بعضی از پری امپ ها دارای “اکولایزر” (Equalizer) هستند .

معمولا رنگی که پری امپ به صدای ورودی می دهد باعث تقویت پیغام صوتی می شود .کاری که خیلی از پری امپ های معروف انجام می دهند ، تقویت فرکانس دامنه است .
فرکانس های دامنه ، فرکانس هایی هستند که در فکانس اصلی وجود دارند ولی باتقویت فرکانس های دامنه، صدا گرم تر به نظر می رسد .

عموما پری امپ ها به دو دسته تقسیم می شوند، پر امپ هایی که “تیوب” (Tube) هستند و پری امپ هایی که “ترانسفرمر”(Transformer) دارند .

البته پری امپ های بدون ترانسفرمر هم وجود دارد، اتفاقی که دراین دسته از پری امپ ها می افتد، به خصوص پری امپ هایی که دارای تیوب هستند، پیغام صوتی ورودی به شدت تقویت می شود، این پیغام تقویت شده به حد بالای توان مدار الکترونیکی می رسد و در آن زمان “دیستروشن” (Distortion) به وجود می آید.

دیستروشن به وجود آمده در تیوب ، آزار دهنده نیست و به صورت رنگ آمیزی صدا به گوش می رسد .

به عبارت دیگر ، زمانی که قدرت پیغام صوتی به حداکثر توان مدار می رسد ، فرکانس های اضافه ای تولید می شوند که فرکانس های دامنه ی پیغام صوتی ورودی را تقویت می کنند.

در پری امپ های دارای ترانسفرمر، پیغام صوتی ورودی در ابتدا به دو بخش تقسیم می شود ؛

بخش اول به تقویت کننده ی پری امپ وارد شده و بخش دیگر به صورت یک “لوپ” (Loop) در آمده و لوپ هم پس از تقویت ، همراه با بخش اول ، باعث تقویت کلی فرکانس های دامنه می شود.

مقدار تقویت و نوع فرکانس دامنه، جزو اسرار کارخانه های سازنده پری امپ ها است.

به عنوان مثال کارخانه ی “نیو” (Neve) پری امپ بسیار معروفی به نام 1073 دارد که حالت تقویت یا کنترل دستی برای کاربر ندارد و آن هم به دلیل تنظیمات اولیه ای است که کارخانه برروی سیستم نصب کرده و از دهه ی هفتاد میلادی تا کنون ، بسیاری از پیغام های صوتی ضبط شده توسط این پری امپ در بازار موسیقی استاندارد شده اند.

“آمپدانس” (Impedance)

از تغییرات دیگری است که پری امپ بر روی پیغام صوتی انجام می دهد.
از دیگر کارهایی که پری امپ انجام می دهد ، تغییر آمپدانس است .

همانطور که در اطلاعات مربوط به آمپدانس می بینید، عموما خروجی آمپدانس پایین متناسب با ورودی آمپدانس بالا است.
برای مثال تصور کنید که سوار دوچرخه ای، از یک تپه بالا می روید، اگر از دنده ی سنگین استفاده کنید، به سختی از تپه بالا رفته و فشار زیادی را متحمل می شوید ولی برای استفاده بیشتر از توان خود بایستی از دنده سبک استفاده کنید.
عملکرد سیستم های صوتی نیز به همین شکل است، یعنی آمپدانس ایده آل زمانی است که خروجی آمپدانس پایین داشته باشیم که متصل به ورودی آمپدانس بالا است. تنظیم آمپدانس از وظایف پری امپ به حساب می آید.
درباره ی خروجی پری امپ که به “لاین” (Line level) می رسید، در بسیاری از موارد از طرف شرکت های سازنده مشخص نشده است.

معمولا اصطلاحاتی که در این زمینه استفاده می شود.

-“دی آی باکس “(DI Box)

کار دیگر پری امپ ها ، استفاده به عنوان دی آی باکس است. یعنی می توانند ورودی را از حالت “بالانس”(Balance) به حالت “آنبالانس” (Unbalance) تبدیل کند.
عموما ورودی های بالانس توسط کابل های “اکس ال آر”(XLR) ، “تی آر اس”(TRS) استفاده می شوند، میکرفون ها اکثرا بالانس هستند ولی خروجی پدال گیتار آنبالانس است. کاربر می تواند سیگنال های آنبالانس را توسط پری امپ به سیگنال بالانس تبدیل کند.

خانه
محصولات
جستجو