نکات مهم در مورد نصب اسپیکرهای سقفی

نکات مهم در مورد نصب اسپیکرهای سقفی

نکاتی که برنامه ریزان و نصاب‌ها باید آنها را بدانند و در نظر بگیرند

انتخاب فناوری PA مناسب، همیشه کار راحتی نخواهد بود، به خصوص اگر برق کار یا نصاب در فناوری PA تخصص نداشته باشد یا دفعه اولی باشد که یک سیستم PA را برنامه ریزی می کنند. با این حال، یک اپلیکیشن PA به همراه بلندگوی سقفی می تواند محیط اتاق را تغییر دهد. ما برخی از قوانین اساسی را به شما ارائه می کنیم که به شما کمک می کند تا از اجرای بهتر و دقیق تر پروژه‌های PA خود اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله به مضوعات زیر پرداخته می شود:

  • چگونه با اندازه گیری ارتفاع سقف و سطح گوش، ابعاد درست را پیدا کنید
  • از بلندگوهای فول رنج یا دو طرفه (2way) استفاده کنید
  • زمان و نحوه ترکیب اسپیکرها

انتخاب تعداد و موقعیت اسپیکرها

یک فرمول برای قرار دادن اسپیکرهای سقفی وجود دارد که ابعاد تقریبی شبکه، یعنی فاصله بین بلندگوها را تعیین می کند:

(ارتفاع سقف – سطح گوش) * 2 = ابعاد شبکه

هنگامی که فردی نشسته است، گوش او تقریبا 1.30 متر از زمین بالاتر است. با یک مثال درک این موضوع برای شما راحت تر خواهد شد. مثال ما ارتفاع سقف 4 متر را نشان می دهد. در نتیجه:

(4متر – 1.30 متر) *2 = 5.40 متر

5.40 متر ابعاد خوبی برای بلندگوهای سقفی همسطح می باشد، یعنی فاصله 5.40 متری در عرض و عمق بین بلندگوهای سقفی وجود دارد. بنابراین، می توانید از اندازه اتاق استفاده کنید و تعداد تقریبی بلندگوهای مورد نیاز خود را تعیین کنید.

 از این رو، اگر از بلندگوهای سقفی برای تجهیزات PA استفاده می کنید، ارتفاع سقف متناسب با افراد نشسته خواهد بود و به یک انعکاس صدای ثابت در اتاق می رسید.

بنابراین از ادغام تجهیزات دیگر با بلندگوهای سقفی نترسید، زیرا:

استفاده از بسیاری از بلندگوهای کم صدا بدون در نظر گرفتن فضا و کاربرد، به نتایج بهتری منجر می شود. 

حجم صدای مناسب برا ی اسپیکرهای سقفی

اگر از اسپیکرهای کمتری برای پخش حجم صدای بالا استفاده کنید، صدا خوشایند نخواهد بود. در نهایت، بلندگوهای سقفی قرار است به جای ارائه صدای مستقیم و نافذ مانند سیستم PA که برای بازتولید مستقیم موسیقی طراحی شده است، یک منظره صوتی را نقاشی کنند.

می توانید از بلندگوهای مختلف با صداهای مختلف برای رسیدن به صدای مطلوب استفاده کنید. شما می توانید از آمپلی فایرهایی که امکان گروه بندی بلندگوها را فراهم می کند، استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید 450 متر مربع را با 15 بلندگو مجهز کنید. اسپیکر هایی با حجم زیاد صدا، عموما حاشیه های محیط را به خوبی پوشش میدهند، اما اسپیکرهایی با حجم صدای کمتر میتوانند فضاهای میانی اتاق را بخوبی پوشش دهند.

قانون کلی: بلندگوهای بزرگ در اتاق‌های بزرگ عملکرد بهتری را ارئه می دهند. از طرفی بلندگوهای خیلی بزرگ در مکان‌های کوچک توصیه نمی شوند. آیا اتاقی که در نظر دارید کوچک است؟ بنابراین یک جفت بلندگو کافی است و نیازی به استفاده از تکنیک 100V line نیست.

اسپیکرهای فول رنج یا بلندگوهای دوطرفه؟

بلندگوهای فول رنج نسبت به بلندگوهای دیگر کاربردی تر هستند. آنها قادرند تقریبا طیف فرکانس کامل شنوایی انسان را بازتولید کنند. این اسپیکرها بازتولید صدای با کیفیت از توییتر و باس را به خوبی مدیریت می کنند. با این حال، ممکن است گاهی مشکلاتی در کیفیت صدا به وجود بیاید.

برای فرکانس های پایین یا باس، یک محیط مخروطی بزرگ و راه ورودی و خروجی هوا نیاز است، در حالی که فرکانس های بالا یا تریبل به یک محیط مخروطی کوچک و سبک نیاز دارد. علاوه بر این، هر چه قطر مخروط بزرگتر باشد، زاویه تابش و پراکندگی در فرکانس های بالا بیشتر کاهش می یابد. اسپیکرهای استاندارد فول رنج عمدتا برای گویندگی یا موسیقی پس زمینه استفاده می شود.

محدوده فرکانس در یک سیستم دو طرفه بین دو مبدل صدا تقسیم می شود. بنابراین، کاربران می توانند از سیستم‌های خاصی برای کارهای منحصربه فرد خود استفاده کنند. یک توییتر فرکانس‌های بالا را بازتولید می کند (از 1500 تا 3500 هرتز)، در حالی که یک بلندگوی میدرنج، فرکانس‌های باس و فرکانس‌های میدرنج را بازتولید می کند. بدین ترتیب، طیف فرکانس کامل و صدایی با کیفیت و دقیقی را دریافت خواهید کرد. اسپیکرهای دوطرفه معمولا برای بازتولید موسیقی با کیفیت بالا و همچنین برای صدای گویندگی یا تجهیزات PA ترکیبی استفاده می شوند.

2 گروه از بلندگوها در اتاق‌های چند منظوره:

گروه1:

بلندگوهای همسطح(سقفی) صدایی آرام و غیر مستقیم ایجاد می کنند. این بلندگوها صدای را از سقف به گوش شنوندگان می رساند. اغلب بلندگوهای مونو هستند. یک سیگنال استریو موقعیت‌های صدایی در هم را در یک منظره صوتی ایجاد می کند، زیرا شما به عنوان برنامه ریز نمی توانید به موقعیت صحیح بلندگوهای راست و چپ پایبند باشید.

گروه2:

بلندگوهای سطحی صدای بلندتر و مستقیم تری ارائه می دهند. توجه کنید که بلندگوها جای درستی قرار گرفته باشند. از آنجایی که تابش صدای بلندگوهای روی سطح به طور یکنواخت به سمت پایین منبسط نمی شود، بلکه جهت انعکاس خاصی دارد، باید در پخش آنها مراقب باشید. هیچکس دوست ندارد در یک کافه یا سالن استراحت، نزدیک به اسپیکر که صدای خیلی بلندی دارد بنشیند. با این حال، معیارهای دیگری برای تصمیم گیری در مورد استفاده از بلندگوهای روکار یا همسطح وجود دارد.

اگر این نکات را دنبال کنید، انتخاب صحیح هنگام برنامه ریزی یک سیستم PA با بلندگوهای سقفی ممکن است آسان تر باشد. گاهی اوقات، تازه کردن دانش اولیه خود نیز مفید است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو