تفاوت بین بلندگوهای فضای باز و بسته چیست؟

تفاوت بین بلندگوهای فضای باز و بسته چیست؟

برای برگزاری یک مهمانی فوق العاده، به دو چیز نیاز دارید: مکان مناسب،‌ یک سیستم صوتی مقاوم است. انتخاب مکان مناسب در فضای باز بسیار راحت است.

اسپیکرهای فضای داخلی یا بیرونی

ممکن است از خود بپرسید که آیا تفاوتی بین بلندگوهای فضاهای بسته و باز از فضا وجود دارد؟ اگر بلندگوهای فضای باز و بسته متفاوت هستند این سوال پیش می آید:

یک بلندگو فضای باز چه خصوصیاتی دارد؟

کیفیت صدا

اکثر بلندگوهای با کیفیت با در نظر گرفتن تنظیمات آکوستیک طراحی شده اند. به این معنا که بلندگوهای مناسب فضای داخل به گونه‌ای طراحی شده اند که فضاهای بسته و کوچکتر را در بر بگیرند. ناگفته نماند که سطح یا میزان صدایی که این بلندگوها می توانند به آن برسند به شدت متفاوت است. بلندگوهای فضای باز در مقایسه با بلندگوهای داخلی که برای بازتاب یا جذب صدا به دیوارها تکیه می کنند به سطح صدای بسیار بالاتری می رسند. این مورد به ویژه در مورد باس بیشتر است. باس در بلندگوهای فضای باز معمولا در محفظه اسپیکر تعبیه شده است،‌ در حالی که بیشتر تنظیمات بلندگوهای داخلی دارای یک ساب ووفر مستقل هستند.

طراحی

اسپیکرهای داخلی و بیرونی از نظر ظاهری کاملا متفاوت هستند. ممکن است طراحی اسپیکر، را عامل اصلی در تصمیم گیری خود در نظر نگیرید،‌ اما گاهی عملکرد خوب بلندگوها به مشخصات ظاهری آن نیز بستگی دارد. برای مثال:

بلندگوهای داخلی اغلب براق و باریک هستند، بسیار پهن تر از بلندیشان یا بلندتر از عرضشان هستند. آنها معمولا  در برابر آب مقاوم نیستند و به طور کلی سبک تر هستند. از طرف دیگر بلندگوهای فضای باز اغلب مستطیلی هستند و در برابر عواملی مانند آب و هوا، واژگون شدن و … مقاوم هستند.

ماندگاری بلندگو

بلندگوهای بلند می توانند به راحتی واژگون شوند،‌ در این صورت در برابر ضربات مقاوم نیستند. همچنین بلندگوهای بلند ضد آب نخواهند بود. این معمولا مهم ترین خصوصیات بلندگوهای فضای باز با قیمت بالاتر است. بلندگوهای فضای باز باید بتوانند در برابر عناصر سفت و تغییر فصول/ دما سالم بمانند.

این نکته کلیدی را در نظر بگیرید که، بسیاری از افراد سعی می کنند با نصب بلندگوهای داخلی در فضای باز در هزینه‌هایشان صرفه جویی کنند.زیر طاق یا بر روی زمین مکان‌هایی است که معمولا بلندگوهای داخلی در فضای باز قرار می گیرند. بزرگترین مشکل در مورد این ایده، آن است که رطوبت موجود در فضا ممکن است به اسپیکر آسیب برساند. بلندگوهای داخلی از مخروط‌های با دوام و قطعات داخلی مقاوم در برابر زنگ زدگی برخوردار نیستند.

نه تنها باید به رطوبت، بلکه به نور خورشید نیز توجه داشت. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مشکل ساز است. باعث پوسیدگی مخروط‌ها می شود.

صدای همه جانبه

یکی از تفاوت‌های مهم بین بلندگوهای داخلی و بیرونی این است که اسپیکرهای بیرونی ممکن است “بلندگوهای تک نقطه‌ای” باشند که امکان دسترسی به هر دو ورودی چپ و راست را می دهد. در این صورت بلندگو می تواند صداهای همه جانبه ” omni-directional ” تولید کند، به طوری که به یک اسپیکر در فضای باز اجازه می دهد پوشش بیشتری در یک منطقه وسیع داشته باشد. omni-directional دارای پوشش دایره‌ای بر روی یک منطقه خاص است. Bose Free Space 51 یکی از نمونه‌های این نوع بلندگوها هست که با طراحی دایره‌ای خود صدا را به صورت 360 درجه پخش می کند. در مقابل، بلندگوهای فضای داخلی معمولا ورودی‌های چپ یا راست دارند، بنابراین صدا از یک جهت پخش می شود. قابل ذکر است که تمام اسپیکرهای فضای باز برای تولید صداهای همه جانبه، طراحی نشده‌اند، اما رایج است که از بلندگوهای تک جهته در فضای باز استفاده می کنند تا صدا را در مناطق وسیع پخش کند. آنها همچنین می توانند با چندین بلندگوی همه جهته ترکیب شوند تا یک منطقه بسیار بزرگ را پوشش دهند.

نتیجه

همانطور که می بینید، اسپیکرهای داخلی و بیرونی هر کدام برای دلایل متفاوتی ساخته شده‌اند. بنابراین با توجه به تفاوت‌های بین بلندگوهای فضای باز و بسته، می بایست هر بلندگو را برای فضای مناسب خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو