اصطلاح کلاس در آمپلی فایر به چه معنا هست؟

اصطلاح کلاس در آمپلی فایر به چه معنا هست؟

اصطلاحات “Class A” و “Transformerless” به چه معنا هستند؟ Hugh Robjohns می گوید: “کلاس” در آمپلی فایر به توپولوژی مدار مورد استفاده، اشاره دارد و مستقل از این که مدار از سوپاپ، ترانزیستورها یا FET به عنوان دستگاه‌های فعال استفاده می کند. در یک مدار Class-A، دستگاه خروجی طوری تنظیم شده است که شکل موج صوتی _ هر دونیمه بالایی و پایینی شکل موج سیگنال را عبور دهد. واضح ترین و شفاف ترین صدا را ارائه می دهد، اما ترتیبات بایاسینگ لازم این نوع مدار را تشنه انرژی می کند و در نتیجه تمایل به تولید گرمای زیادی دارد.

یک طراحی مدار کارآمدتر کلاس B است که از دو دستگاه خروجی استفاده می کند، یکی برای رسیدگی به قسمت بالایی شکل موج صدا و دیگری برای کنترل نیمه پایینی. مزیت این نوع کلاس آن است که تنها یک دستگاه در هر زمان کار می کند، و زمانی که ورودی وجود ندارد، هر دو خاموش می شوند و باعث صرفه جویی زیادی در مصرف برق و تولید گرما می شود. معایب آن این است که در نقطه متقاطع صفر بین نیمه مثبت و منفی شکل موج، ممکن است یک دستگاه قبل از روشن شدن دیگری خاموش شده باشد و این منجر به دیستورشن شود. که در مدارهای صوتی با کیفیت بالا چیز خوبی نیست. راه حل چیست؟ ترکیب هر دو توپولوژی (کلاس A و کلاس B) که کلاس AB نامیده می شود. همچنین از دستگاه‌های جداگانه‌ای برای رسیدگی به بخش‌های بالایی و پایینی شکل موج صدا استفاده می کند، اما آنها به گونه‌ای بایاس هستند که هر دو زمانی که سیگنال نزدیک به منطقه متقاطع صفر است، کار می کنند و بنابراین دیستورشن کمتر رخ می دهد.

 از این توپولوژی‌های مدار پایه می توان در هر طراحی آمپلی فایر، چه power amplifier برای راه اندازی بلندگوها، پری آمپلی فایرهای میکروفن،line driving amplifier و همچنین در مدارهای discrete-component or integrated (IC) استفاده کرد.

با این حال، کلاسA بهترین انتخاب برای سیستم‌های صوتی است که در آن مصرف برق کمتر است. اصطلاح ” transformerless ” به عدم وجود ترانسفورماتور در مدار اشاره دارد. ترانسفورماتوره می توانند برای سیستم‌های صوتی بسیار مفید باشند، به طور مثال برای ایزولاسیون ” galvanic ” بین مدارها و سیستم‌ها، یا تطبیق امپدانس و متعادل کردن (یا عدم تعادل) مدارهای صوتی، یا حتی برای افزایش ولتاژ کاربرد دارد. با این حال، transformerless دارای معایبی هستند، مانند اندازه و وزن زیاد در کاربردهای صوتی، جابجایی فازهای بزرگ که در برخی شرایط می توانند شنیده شوند و بنابراین نامطلوب هستند.

بسیاری از مدارهای الکترونیکی مدرن برای تکرار برخی از ویژگی‌های مطلوب ترانسفورماتورها، بدون معایب، توسعه یافته‌اند، و این اغلب به عنوان یک مزیت کلی مطرح می شود. از این رو اصطلاح ” transformerless ” به طور کلی به عنوان یک ویژگی خوب در کنار کلاس A دیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو