نکات مهم هنگام انتخاب سیستم صوتی برای یک رستوران کوچک

نحوه نصب سیستم صوتی در رستوران‌ها

معمولا پروژه‌های مربوط به نصب سیستم صوتی از طرف صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها درخواست می شود. آنها به دنبال سیستم‌های صوتی با کیفیت بالا هستند که ظرفیت پخش موسیقی پس زمینه در طول روز را داشته باشند و این امکان را بدهد صدا با ولوم کم و در صورت نیاز صدا با ولوم بالا را به صورت رسا به گوش مشتریان برساند. یکی از رایج ترین روش برای جذب مشتری در کسب و کارهایی همچون رستوران و کافه پخش موزیک است. بنابراین سیستم صوتی اهمیت بالایی دارد. در این مقاله نیازهای سیستم صوتی برای یک رستوران کوچک را مورد بررسی قرار می دهیم. ویژگی‌های اصلی موجود در سیستم صوتی رستوران شامل، پلاگین‌های تک مرحله‌ای برای دی جی‌ها و میکسرهای اجرای زنده و اتصال آسان برای تعداد زیادی از پخش کننده‌ها مانند لپ تاپ، تلفن و…می باشد. اگر قصد نصب سیستم صوتی را دارید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید می بایست با متخصصین این کار مشورت نمایید.

نکات قابل توجه برای نصب سیستم صوتی رستوران

1. مکان مورد نظر

اندازه محیطی که می خواهید سیستم نصب کنید بسیار مهم است اما علاوه بر آن باید به بافت محیط نیز توجه کرد. آیا در رستوران شما سطوح شیشه‌ای یا فلزی به کار رفته است که موجب ایجاد reverberation و distort در صدا شود؟ آیا صدا از ساختمان خارج می شود؟ برای آنکه صدا بیرون از محیط شنیده نشود توصیه می شود از یک آکوستیک حرفه‌ای صدا استفاده نمایید.

2. بلندگوها و موقعیت

برای یک رستوران کوچک که نیاز به پخش صدای پس زمینه در طول روز دارد و همچنین از اجرای زنده برخوردار هست معمولا 4 تا 6 بلندگو متوسط و از دو bass cabinets کوچک استفاده می شود. بلندگوهایی که در محیط‌های کوچک به کار می روند و صرفا برای پخش موسیقی و آواز کاربرد دارند بر روی دیوار و سقف نصب می شوند که به طور ایده آل در ارتفاع 2.6 تا 2.8 متر و دور از دسترس عموم قرار می گیرند که این نوع اسپیکرها به حفظ زیبایی محیط نیز کمک می کنند.

3. فضا

یکی از عوامل مهم در تعیین محل ثابت اسپیکرها، چیدمان فضا هست. بلندگوها باید به صورتی قرار گیرند که صدا در تمامی نواحی به صورت واضح و رسا به گوش برسد. این مورد به خصوص هنگام صرف غذا از اهمیت بیشتری برخوردار است. همینطور باید اسپیکرها را به گونه‌ای قرار دهید که کارکنان هنگام دریافت دستورات موجب اختلال و نا رضایتی مشتری نشوند. به طور کلی قبل از خرید اسپیکر باید جواب این سوال‌ها را بدانید که این فضا به شما اجازه استفاده از کدام بلندگو را می دهد اسپیکر سقفی یا اسپیکر دیواری؟ اگر قصد استفاده از بلندگوهای باس را دارید باید بدانید که آیا فضای کافی برای قرارگیری آنها را دارید یا نه؟     

4. پردازنده صدای دیجیتال (DSP)

DSP یک محصول سخت افزاری است که در رک‌های محافظ به همراه آمپلی فایر قرار دارد. DSP یکی از اجزای اصلی به حساب می آید. صداهای خام را از دستگاه‌هایی مانند تجهیزات دی جی، پخش کننده‌های موسیقی و میکسرهای موسیقی اجرا زنده دریافت و آنها را پردازش می کند. سپس سیگنال صوتی جهت تقویت شدن به آمپلی فایرها ارسال می شود و در نهایت توسط بلندگوها پخش می شوند. DSP ها شامل طیف گسترده‌ای از ابزارهای پردازش هستند و بر اساس نیازهای محیط و نوع سیستم صوتی انتخاب می شود. این ابزارها شامل موارد زیر می باشند:

LIMITER: حداکثر خروجی سطح صدا را برای سیستم صوتی تنظیم می کند. بنابراین مهم نیست دی جی چقدر صدای میکسر خود را زیاد می کند، مشکلی برای بلندگوها به وجود نمی آید.

EQUALIZATION: امکان کنترل کردن صدا در باندهای فرکانسی خاص را به شما می دهد. برای تنظیم دقیق سیستم صوتی، از بین بردن ارتعاشات اتاق و به حداقل رساندن فرکانس‌هایی که گوش را اذیت می کند، استفاده می شود.

ZONE CONTROL: امکان کنترل و تعویض آسان، صداهای منابع مختلف در محیط را فراهم می کند.(تلویزیون، دی جی، موسیقی زنده، پخش کننده سی دی و…) برای مثال اگر قصد دارید رویدادهای ورزشی از طریق تلویزیون پخش کنید اما در مناطق دیگر رستوران، موسیقی پس زمینه در حال اجرا باشد باید از قابلیت ZONE CONTROL استفاده کنید.

GAIN CONTROL: امکان کنترل و تنظیم سطح صدا را برای انواع مختلف بلندگوها در مناطق مختلف یک سالن فراهم می کند.

CROSSOVER: با این قابلیت اطمینان حاصل می کنید که سیگنال‌های فرکانس به بلندگو مناسب خود ارسال می شود. (فرکانس‌های باس به بلنگوهای باس و …)

FIRE ALARM CONNECTIVITY: یک لینک مستقیم از آمپ به اعلام حریق ارائه می دهد و در صورت فعال شدن زنگ به طور خودکار موسیقی را قطع می کند.

5. آمپلی فایر

یکی از مهم ترین تجهیزات سیستم صوتی آمپلی فایرها هستند. سیگنال صوتی را از DSP دریافت می کنند و پس از تقویت سیگنال آن را به اسپیکرها ارسال می کنند. آمپلی فایرها در قالب‌های مختلفی عرضه می شوند که معمولا بر اساس میزان توانی که می توانند به بلندگوها وارد کنند دسته بندی می شوند. قدرت تقویت کننده‌ها بر اساس وات اندازه گیری می شود. معیارهای انتخاب یک آمپلی فایر خوب برپایه نوع، مقدار و توان اسپیکر مورد استفاده، می باشد. بهتر است پیش تقویت کننده‌ها به همراه DSPها در داخل یک رک مجهز به تهویه هوا به دور از عموم قرار گیرند.

6. اتصالات

نقاط اتصال، سوکت‌هایی هستند که امکان اتصال دستگاه‌های اکسترنال به سیستم صوتی را فراهم می سازند. در مکان‌هایی مانند رستوران که در طول روز موزیک پس زمینه در حال پخش است از دستگاه‌های پخش موسیقی مانند لپ تاپ، IPOD یا تلفن و… استفاده می شود. بسیار مهم است که از وجود نقاط الکتریکی کافی در نزدیکی سوکت اتصال اطمینان حاصل شود تا از اجرای کابل‌های الحاقی اجتناب شود.

7. کابل‌ها

 بهتر استکابل کشی را بر عهده برق کار بگذارید تا مشکلی پیش نیاید. از آنجایی که مسیرهای کابل باید از آمپلی فایر به بلندگوها، نقاط ورودی و سیستم‌های ریموتی هدایت شوند، می بایست فضایی را در نظر بگیرید که چیزی مانع آن نشود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود، مسیرهای کابل در کنار کابل‌های برق قرار نگیرد.

کابل اسپیکر

کابل‌های بلندگو باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. همچنین باید به درجه سیم کشی توجه کرد، درجه کابل براساس طول و آمپلی فایری که استفاده می کنید کنترل می شود.

کابل سیگنال

همیشه از کابل‌های با کیفیت و بالانس استفاده کنید. لحیم کاری به صورت استاندارد انجام شود.

الکتریکال

اطمینان حاصل کنید که تمامی سوکت‌های برق در کنار نقاط ورودی و پشت رک‌های آمپلی فایر روی یک مدار مستقل قرار داشته باشند. همچنین توجه کنید نیاز برق با وات آمپ‌ها یکی باشد.

One thought on “نکات مهم هنگام انتخاب سیستم صوتی برای یک رستوران کوچک

    • ahmadi میگوید:

      سلام اگر بلندگوهای سقفی شما از نوع پسیو هستند و به خصوص اگر قرار است از آنها برای پخش موسیقی استفاده کنید، قطعا به یک آمپلی فایر نیاز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو