دسیبل چیست؟

decibel-level

مفهوم دسیبل چیست ؟ دسی‌بل ( Decibel )، یک واحد لگاریتمی برای بیان نسبت یک کمیت فیزیکی (معمولاً توان یا شدت) به یک مقدار مرجع مشخص است. مقدار دسیبل یک کمیت، ۱۰ برابر لگاریتم در پایه ۱۰ نسبت مقدار واقعی آن به مقدار مرجع است. از آنجا که دسی‌بل نسبت دو کمیت فیزیکی با یکای یکسان است.

یک دسی‌بل ، یک دهم یک بِل است ولی بِل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً از دسیبل استفاده می‌شود .

دسی‌بل معمولاً به عنوان یکای تراز فشار صدا شناخته می‌شود، ولی علاوه بر تراز صدا، دسی‌بل در بسیاری از اندازه‌گیری‌های علمی و مهندسی از جمله در زمینه‌های آکوستی ، الکترونیک و کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در الکترونیک، بهرهٔ تقویت‌کننده‌ها، افت سیگنال‌ها و نسبت سیگنال به نویز معمولاً برحسب دسیبل بیان می‌شوند.

واحد دسیبل ( dB ) در بسیاری از مکان‌ها استفاده شده اما معمولا قابل درک نبوده است. در واقع زمانی که از دسیبل استفاده می شود شکل محاسبه به این صورت است که جریان حالت کنونی را نسبت به حالت قبلی آن اندازه گیری می کنند. مقادیری که با دسیبل سنجیده می شود همیشه دارای مقدار مرجع است در غیر این صورت بی معنی است. در مورد شدت صدای صوت ( Sound Pressure Level ) یا SPL مقدار مرجع کمترین مقداری است که توسط گوش انسان قابل شنیدن است. یک دسیبل تغییر کمترین مقداری است که توسط گوش انسان قابل درک و فهم است. اگر دقت کرده باشید در فورم اصلی حرف آخر dB را با حروف بزرگ می نویسند، این B حرف آخر نام الکساندر گراهام بل است .

در الکترونیک مرجع‌هایی برای کاربرد دسیبل وجود دارد. در جدول زیر به مواردی اشاره شده.به حروف کوچک و بزرگ دقت فرمایید.

One thought on “دسیبل چیست؟

  1. کمیل میگوید:

    من متوجه این مقاله دسیبل چیست نشدم الان آستانه نارحتی گوش توی چند دسی‌بل هست؟

    • Hadi میگوید:

      سلام مقاله دسیبل چیست به صورت خلاصه و کلی نوشته شده.
      بابت سوال مطرح کردیین هم
      ۱۲۰ دسی بل: آستانه ناراحتی
      و
      130 دسی بل: آستانه درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
محصولات
جستجو